Thursday, November 20, 2008

5 Resepi bercinta

1) saling percaya

kamu mestilah mempercayai kekasih kamu dari semua aspek. Sama ada dr segi percakapan atau perbuatan. Memang sukar utk memberikan kepercayaan sekiranya kamu pernah dikecewakan tapi tak salah beri kepercayaan kepada si dia kan???





2)saling memahami

fahami diri kekasih kamu. Sekiranya kamu mengajak si dia tgk wyg atau keluar jalan2 dan si dia menjawab "tidak mahu", biarkan si dia. Mungkin si dia ada sebab tersendiri dan jgn memaksanya. Mungkin si dia sibuk atau ada masalah tersendiri. Cuba fahami dirinya.



3)bertolak ansur

tidak dinamakan berpasangan sekiranya tiada pertelingkahan atau salah faham. Di sini kamu perlu bertolak ansur dan menurunkan sedikit egomu. Jgn mengharapkan si dia yang bertolak ansur dulu. tapi kalmu la yang patut mulakan dulu. Jgn biarkan pertelingahan berterusan sehingga menjadi parah.



4)Kejujuran

kamu dalam berpasangan haruslah jujur. Juur di sini bermksud tidak berkata dusta, tidak bohong, tidak menipu, dan tidak mengkhianati pasangan kamu. Mungkin ada dikalangan kamu pernah berkata " Kenapa aku perlu jujur pada dia? Lantak aku la". Kamu mesti ingat, sewaktu mula2 kamu berpasangan kamu syg si dia. Sekiranya kamu tidak jujur, adakah segala syg dusta belaka???



5)Kesetiaan

kesetiaan merupakan factor yg penting untuk dijaga. jgn mencari pengganti kepada si dia semasa kamu sdg berpasangan. Sekiranya kamu menduakan si dia, kamu telah memusnahkan harapannya. Cuba kamu meletakkan diri kamu dlm situasi "ditinggalkan". Apakah perasaan kamu? So, fikirlah perasaan si dia dan setialah dengannya..

2 comments:

Anonymous said...

ko setia?????

sh3da+{naiv3} said...

yup..nw ni tgh bljr utk setia..