Tuesday, February 7, 2012

Dahulu dan sekarang...

Ada banyak perbezaan di antara zaman dahulu dan sekarang..
Tak kisah la dari segi pemakaian, tingkah laku ataupun pemakanan.
Kat sini aku nak cerita tetang perbezaan dari segi orang2 yang sudah berkahwin. Dahulu dan sekarang..

Kalau dulu malu nak bangun lambat2 kalau ada family datang rumah..
Tapi sekarang tak kisah la ada kat rumah mertua ke rumah sendiri ke selagi tak tengahari, selagi tu tak nak bangun..Nak kisah ape kan..? Asalkan puas tido..

Kalau dulu bangun2 tido je terus mandi and siapkan breakfast untuk family yang datang rumah..
Tapi sekarang cmne nak buat breakfast kalau diri sendiri pun bangun lambat kan..Mak jugak la yang akan buatkan breakfast untuk anak2..

Kalau dulu malu nak cerita tentang hal bilik tidur..
Tapi sekarang kurang sikit malu tu..Cerita je selagi termampu..Yela sharing is caring.. ^^ Tapi kadang2 just nak cerita untuk pengetahuan..Tak salah kan..???

Kalau dulu bila suami balik dari kerja si isteri sambut si suami baik2..Isteri buatkan air dan dah siapkan makan malam untuk suami..
Tapi sekarang suami balik kerja siap dah beli makanan kat kedai..Isteri just hidangkan je (tapi untungla kalau si isteri hidangkan kalau tak, si suami je la yang kena layan diri)
Yela kan sekarang isteri sibuk bkerja..Wanita bekerjaya la katakan..


Semua perubahan yang berlaku ni disebabkan oleh peredaran zaman. Zaman memang akan berubah menjadi lebih maju tapi tak semestinya kita juga kena berubah. Tak salah untuk berubah, tapi kita juga tak harus lupa tanggungjawab dan adat resam kita sebagai seorang melayu dan islam.. ^^

1 comment:

Anonymous said...

(^__^)
sy dah jatun n bagun,,
tp..
..
.